Często jest tak, że pomimo 7-9 godzin snu jesteśmy nie wyspani, w ciągu dnia czujemy brak energii i jesteśmy wyczerpani. Do tego może dojść brak koncentracji i rozdrażnienie.

A może borykamy się z:

• nadciśnieniem,
  • alergią,
  • astmą,
  • bezsennością,
  • chrapaniem,
  • miażdżycą,
  • przewlekłym zmęczeniem,
  • migreną,
  • depresją, stanami lękowymi,
  • spadkiem libido
  • mocno odczuwanym stresem,
  • powikłaniami po Covid-19

W obecnych czasach wiele osób oddycha nadmiernie. Powoduje to zaburzenie równowagi gazowej w organizmie i zmniejsza dotlenienie ciała, tkanek i organów, zwęża naczynia krwionośne i drogi oddechowe oraz powoduje skurcz mięśni gładkich. Prowadzi to do licznych problemów zdrowotnych, którym można zaradzić poprzez zmniejszenie objętości oddechowej oraz przestawienie się na oddychanie nosem.

Metoda Butejki oparta jest na ćwiczeniach oddechowych uczących kontroli oddechu oraz oddychania zmniejszoną objętością oddechową w celu redukcji skutków hiperwentylacji. Trening ten ma na celu naukę oddychania przez nos, wstrzymywania oddechu oraz relaksacji. Metoda opiera się na prostych ćwiczeniach oddechowych, które należy wprowadzić w swoje codzienne życie.

Metodę tę opracował w latach 50. XX wieku rosyjski lekarz Konstantin Butejko. Według Butejki główną przyczyną wielu schorzeń jest nadmierne oddychanie, czyli hiperwentylacja. Uważał on, że prowadzi ona do zbyt dużego wydalania dwutlenku węgla, wskutek czego dochodzi do obniżenia jego poziomu w płucach, następnie we krwi. To sprawia, że zwiększa się połączenie tlenu z hemoglobiną, przez co trudniej przenika ona do tkanek ciała. Ma to swoje konsekwencje. . Obserwuje się zaostrzenia objawów różnych zaburzeń i schorzeń. Wpływa bezpośrednio na stan układu krwionośnego i neurologicznego człowieka, przyczyniając się do wielu chorób. Niedotlenione tkanki wpływają na naczynia mięśni gładkich, a te reagują skurczem. Organizm słabnie, z czasem jest coraz bardziej podatny na infekcje

OBJAWY HIPERWENTYLACJI

• głośny oddech w trakcie odpoczynku
  • oddychanie przez usta
  • częste wzdychanie
  • nieregularne oddychanie
  • bezdech
  • regularne pociąganie nosem
  • ziewanie z głębokimi oddechami
  • wyraźne ruchy oddechowe klatki piersiowej i brzucha
  • ruch górnej części klatki piersiowej w trakcie oddychania
  • wytężone oddychanie
  • branie dużych oddechów w trakcie mówienia
  • ciężkie oddychanie przez sen

Terapia Butejki jest przeznaczona również dla dzieci.

Czy dostrzegasz u swojego dziecka, któreś z objawów hiperwentylacji? Szczególnie zwróć uwagę czy stale, nawykowo nie oddycha przez usta (dziecko często ma otwartą buzię). Oddychanie przez usta prowadzi do licznych zmian w obrębie twarzy i zgryzu oraz może być przyczyną częstych infekcji układu oddechowego. Ponadto oddychanie przez usta zaburza koncentrację i sen. Twoje dziecko przez to może byś stale zmęczone i senne co negatywnie wpłynie na jego osiągnięcia w szkole.

U dzieci oddychających przez usta obecne są poniższe objawy:

• cienie pod oczami
  • zmęczone oczy
  • mała górna warga
  • wysuszone usta
  • niestykanie się warg ust
  • hipotoniczne mięśnie twarzy i narządu żucia
  • wady zgryzu
  • wydłużona dolna część twarzy – ang. long face syndrome.

Metoda Butejki ma na celu zmianę codziennego, nawykowego oddychania na bardziej zdrowy. Ćwiczenia oddechowe wg Butejki redukują objawy hiperwentylacji, a tym samym astmy.

Stosowanie metody Butejki poprawia ogólny stan zdrowia chorego dziecka oraz pozwala na zmniejszenie dawek stosowanych leków. Dziecko będzie lepiej sypiać, poprawi się jego koncentracja, a także wydolność fizyczna.

Terapia oddychania metodą Butejki przywraca prawidłowy oddech, który jest niezbędnym elementem zdrowia ciała i umysłu.